KIO / Zamówienia publiczne

Wygrana Kancelarii w KIO: aktywna współpraca z UOKiK lub organami ścigania konieczna do samooczyszczenia

Kancelaria Chmielewski & Partnerzy skutecznie reprezentowała przystępującego przed Krajową Izbą Odwoławczą w Warszawie, w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących dla jednego z Wojskowych Oddział Gospodarczych. Przepisy o samooczyszczeniu sformułowane są w sposób nastręczający zamawiającym wielu trudności interpretacyjnych. Orzeczenie KIO przechyla szalę argumentacji w kierunku interpretacji wąskiej i restrykcyjnej, co może istotnie wpłynąć na ocenę skuteczności samooczyszczenia, dokonywaną przez zamawiających w całym kraju.

W postępowaniu przetargowym dla jednego z Wojskowych Oddział Gospodarczych (dalej WOG) odwołujący bronił się przed wykluczeniem z postępowania ze względu na niewystarczające samooczyszczenie, po wcześniejszym wykluczeniu go z innego postępowania, w związku ze zmową cenową, w której brał udział. Zasadność tego wykluczenia została potwierdzona w innym wyroku KIO, jak i w orzeczeniu Sądu Okręgowego. Odwołujący w  niniejszym postępowaniu dla WOG skorzystał  z procedury tzw. samooczyszczenia na podstawie art. 110 ust. 2 Pzp. W postępowaniu przed KIO przystępującego po stronie zamawiającego  reprezentowała Kancelaria Chmielewski & Partnerzy. Pełnomocnik przystępującego zarzucił odwołującemu niewystarczające samooczyszczenie, wskazując m.in. na brak aktywności odwołującego we współpracy z odpowiednimi organami ścigania jak i z zamawiającym. KIO podzieliła argumentację przystępującego, w wyniku czego Kancelaria Chmielewski & Partnerzy uzyskała dla swojego Klienta korzystne orzeczenie, które zagwarantowało mu pierwsze miejsce w przetargu i umożliwiła realizację powyższego zamówienia publicznego. Dodatkowo powyższy wyrok KIO precyzuje kierunek interpretacji przepisu o samooczyszczeniu i sposobu, w jaki wykonawca powinien je przeprowadzić.

Współpraca z organami ścigania i UOKiK musi być aktywna

Zgodnie z art. 110 ust. 2. pkt 2) Pzp wykonawca nie podlega wykluczeniu jeżeli udowodni zamawiającemu, że m.in. wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami, aktywnie współpracując odpowiednio z właściwymi organami, w tym organami ścigania, lub zamawiającym.

Uznanie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu pomimo istnienia ku temu przesłanki, stanowi wyjątek od reguły, a zatem przepisy w zakresie samooczyszczenia należy interpretować wąsko. Przystępujący zwrócił uwagę na fakt, że odwołujący od początku zaprzeczał swojemu czynowi w kontakcie z zamawiającym i UOiK, czego nie można uznać za aktywną współpracę. Przystępujący argumentował, że pojęcie „współpraca” oznacza nie tylko przyznanie się do winy, ale też wyjaśnienie wszystkich istotnych okoliczności zdarzenia, w tym dostarczenie organom dowodów i wyjaśnienie okoliczności, o których organy same nie wiedziały.

KIO podzieliła stanowisko przystępującego, odnosząc się do obowiązku współpracy wykluczonego wykonawcy z organami i zamawiającym w następujący sposób: „Trudno przy tym bronić twierdzenia o aktywnej współpracy, rozumianej jako aktywność wykonawcy, w sytuacji, gdy w sprawie tej inicjatorem ustalenia czynu nieuczciwej konkurencji był Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jakakolwiek forma deklarowanej własnej współpracy z tą instytucją po ustaleniach KIO i Sądu Okręgowego nie była inicjowana przez odwołującego.”

Analizując uzasadnienie wyroku można dojść do wniosku, że za aktywną współpracę z organami i zamawiającym KIO uznaje taką współpracę, w której wykonawca nie tylko nie zaprzecza zarzucanym mu czynom, ale też wręcz inicjuje postępowania w sprawie w odpowiednich organach, lub dostarcza im wszelkich dowodów i wyjaśnień w sprawie, nawet takich, o których organy te nie wiedziały.

Zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa, z którym wykonawca był w zmowie,
nie wystarczy do wykazania spełnienia przesłanki z art. 110 ust. 2. pkt 3) lit. a) Pzp

Zgodnie z art. 110 ust. 2. pkt 3) lit. a) Pzp wykonawca nie podlega wykluczeniu jeżeli udowodni zamawiającemu, że m.in. zerwał wszelkie powiązania z osobami lub podmiotami odpowiedzialnymi za nieprawidłowe postępowanie wykonawcy. W opisanej sprawie odwołujący zawarł zmowę cenową z inną firmą, z którą pozostawał w relacjach gospodarczych i korzystał m.in. z jej zasobów na potrzeby realizacji zawartych umów. Następnie w wyniku wykluczania odwołującego z kolejnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, nabył od tej firmy zorganizowaną część przedsiębiorstwa z zasobami, z których wcześniej korzystał. Zdaniem przystępującego nie prowadziło to do faktycznego zerwania powiązań z podmiotem współodpowiedzialnym za nieprawidłowe postępowanie wykonawcy, ale wręcz przeciwnie, doszło do zacieśnienia powiązań poprzez wchłonięcie tego podmiotu. KIO podzieliła stanowisko, że w tym przypadku nie można mówić o udowodnieniu zaprzestania współpracy z uczestnikami zmowy, a informacja o zakupie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie stanowi takiego dowodu.

Zachęcamy do skorzystania z usług prawnych Kancelarii Chmielewski & Partnerzy przy  sporządzeniu odwołania do KIO i reprezentacji procesowej przed KIO.

Odwołanie do kio

OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI

Opublikowane treści Aktualności mają charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny oraz nie stanowią w jakimkolwiek zakresie opinii, porady prawnej ani wykładni prawa. Żaden wpis nie może być reprodukowany, przetwarzany, publikowany bez uzyskania wcześniejszej zgody pisemnej autora.

Autor Aktualności nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakąkolwiek szkodę powstałą wskutek lub w związku z zastosowaniem lub niezastosowaniem się do treści bloga. Korzystanie z treści zawartych w Aktualnościach nie rodzi zobowiązania między autorem a klientem. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany treści m.in. w sytuacji zmiany prawa, orzecznictwa oraz praktyki organów administracji.

Polityka w zakresie plików cookies